Pole kwiatów



Do przygotowania warsztatów w stylu Herve Tulleta potrzeba:

  • farb lub kredek, mazaków, 
  • dużych arkuszy papieru, zalecane są rolki białego papieru, ale może być też to prześcieradło, płot etc., 
O czym warto pamiętać?
  • używając farb należy ograniczyć ilość używanych kolorów, nie należy sięgać po barwy ciemne, a w szczególności autor odraza używania koloru brązowego, używając koloru czarnego należy robić to na początku lub zakończeniu procesu twórczego, 
  • nauczyciel powinien przygotować miejsce pracy wcześniej, 
  • dobrze gdyby pojemnik z farbą w danym kolorze miał osobne pędzle, 
  • puszczana muzyka powinna być energiczna lub grana na żywo, muzyka nie powinna pojawić się na początku warsztatów, a dopiero w trakcie ich trwania, jak dzieci się oswoją z taką formą pracy plastycznej. 
Jak przeprowadzić warsztaty? 

Warsztat "Pole kwiatów" składa się z dwóch części, istotna jest rola nauczyciela, który wprowadzając konkretną instrukcję słowną kieruje dziećmi. Rozpoczynając warsztat należy pamiętać o przygotowaniu przestrzeni. 

W pierwszej części warsztatów nauczyciel może wydawać następujące komunikaty np.:

  • Jesteście gotowi? Zaczynamy! Chcę zobaczyć małą kropkę.
  • Zatrzymajcie się, czas na zamianę miejsc. 
  • Stwórz kropkę większą od poprzedniej. 
  • Poszukaj innego miejsca.
  • Wybierz inny kolor farby. 
  • Namaluj koło stojąc. 
  • Mamy dużo miejsca, namaluj kropkę tam gdzie jest białe tło.
  • Zamieńcie się miejscami z osobą, która siedzi naprzeciwko. 
  • Namaluj trzy koła, niech każde jest innej wielkości.
  • (...)
  • Chcę zobaczyć kropki zamknięte w okręgu. 
  • Stwórzcie kropki wokół wybranego kola. 
I można tak wymieniać, to nauczyciel steruje całym procesem. Ustala tempo działań, rytm między konkretnymi instrukcjami. Ważne, aby każda nowa instrukcja wiązała się ze zmianą miejsca. Nauczyciel wydaje instrukcje, aż do momentu, w którym uzna, że obraz został wypełniony.


Część druga warsztatu to przekształcenie kropek, plam, okręgów, kół w kwiaty. Teraz ważna jest inwencja dzieci. Nauczyciel powinien podać krótką informację np.: 
  • Teraz przekształcimy obraz w pole kwiatów. Trzeba użyć wyobraźni, ale i oczu, ponieważ te kwiaty już tu są!
Następnie nauczyciel pokazuje w jaki sposób można stworzyć kwiat na podstawie dzieła, które zostało stworzone przez dzieci. Reszta należy już do działań dzieci, nauczyciel może włączyć energiczną muzykę. Na zakończenie dzieci odkładają pędzle i podziwiają wspólną pracę. 

W pracy można wybrać farby, ale można także sięgnąć po kredki lub mazaki. 



Stworzone na podstawie: H. Tullet "Art workshops for children"

Pod patronatem

Pod patronatem