Ale to już było...


Przez pięć edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego "Zabawa sztuką" zebrała się spora liczba zadań, które mogą być inspiracją do otaczania dzieci sztuką od najmłodszych lat. 

2020/2021

1. „Każdy ma talent” – Międzynarodowy Dzień Kropki (15 września).
 Przykładowe działania:
  • zapoznanie dzieci z historią Vashti, bohaterką książki „Kropka” Petera H. Reynoldsa, 
  • nauka piosenki pt. "Kropka", 
  • stworzenie galerii prac inspirowanej twórczością Vashti. 

2. Kolor i rytm - Wassily Kandinsky i Mozart  (Koncert fortepianowy A-dur nr 23). (klik)

3. Martwa natura Cézanne'a – odtworzenie jednego z obrazów Paula Cézanne'a wg instrukcji słownej nauczyciela lub dziecka.

4. Jesienny bukiet – dzieła niemalowane inspirowane sztuką Giuseppe Arcimboldo.

5. Sztuka wygrywania – przygotowanie projektu gry planszowej. 

6. Polscy malarze – ukryte szczegóły, ćwiczenie spostrzegawczości. (klik)
 
7. Artyści i ich dzieła – kodowanie na macie wieloformatowej.  

8. Wizyta w muzeum – wirtualny spacer po wybranym muzeum: 
  • Muzeum Powstania Warszawskiego
  • Muzeum Etnograficzne w Toruniu
  • Muzeum Zamkowe w Pszczynie
  • Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
  • Rijksmuseum
  • Musée d’Orsay
  • Van Gogh Museum
9. Czytanie z klanem Brueghlów – wykorzystanie obrazów w metodzie sylabowej.

10. Odkrywamy nowe techniki – collage, mokre w mokre, a może wydrapywanka? Poznajemy nową technikę plastyczną.   

11. Kto da więcej? – przeprowadzenie w formie zabawy licytacji obrazów. 

12. Kolorowe bloki – konstrukcja z klocków nawiązująca do prac Pieta Mondriana. 

13. Roll a Picasso – rzuty kostką zadecydują o wyglądzie dzieła.  

14. Malarze Dzieciom – przeczytanie co najmniej jednego opowiadania autorstwa Agnieszki Starok z serii Malarze Dzieciom, Wydawnictwa Tekturka:
  • „Baletnice”, 
  • „Czyj to domek?”
  • „W sekretnym ogrodzie”.  

15. Konkurs – zorganizowanie wewnątrzprzedszkolnego konkursu dla dzieci i rodziców np. odtworzenie scen zaprezentowanych na obrazach lub stworzenie reprodukcji konkretnego obrazu. 

16. Process art – twórczość podstawą dziecięcej aktywności. Inspiracja dziełami takich artystów jak Morris Louis, Jackson Pollock, Bernard Cohen.  

17. Mała ojczyzna – lokalni artyści, lokalne dzieła. 

18. Przygody Elmera –  co łączy Paula Klee i kolorowego słonia? Porównanie wyglądu Elmera i twórczości Paula Klee („Flora na piasku”).  

19. Cykl rozwoju  motyla – motyle w sztuce „Statek ze skrzydłami motyla”, „Wiatraki i motyle” (Salvador Dali). 
 
20. Edukacja plenerowa – warsztaty plastyczne na łonie natury. 


2021/2022

1. Festiwal Twórczości” – od niewielkiej kropki wszystko się zaczyna. Obchody Międzynarodowego Dnia Kropki (15 wrzesień). 

2. „Kolorowe kredki” – zorganizowanie w swojej placówce akacji charytatywno-ekologicznej. Przed rozpoczęciem zbiórki należy dokładnie zapoznać się z zasadami  zbiórki: klik

3. „Google Arts and Culture” – https://artsandculture.google.com/ aplikacja  mobilna może przybliżyć w atrakcyjny sposób świat sztuki. Spośród dostępnych  opcji wybierzcie co najmniej jedną: 

Art Filter – filtry oparte na artefaktach z muzeów, 

Art Transfer – zdjęcia przekształcane są na wzór znanego dzieła sztuki,

Art Projector – rozszerzona rzeczywistość przeniesie was w nowy wymiar, Collor Pallete – aplikacja wyszuka dzieło sztuki o zbliżonej kolorystyce do waszej sali, przedmiotów. 

4. Kartonowe muzeum” – muzeum wykonane przy pomocy materiałów  odpadowych np. kartonów, resztek materiałów, desek itp. 

5. „Drzewo życia” – z okazji Dnia Drzewa (10 październik) zorganizujcie zajęcia w plenerze zainspirowane obrazem Gustava Klimta. Posadźcie własne drzewo,  odkryjcie technikę frottage lub stwórzcie dzieło niemalowane z użyciem darów  jesieni itp. 

6. „Matematyka w obrazach” – ćwiczenie spostrzegawczości, odkrywanie ukrytych  cyfr na obrazie „Od O do 9” (Jasper Johns). 

7. „Obrazy malowane na mleku” – eksperyment zainspirowany twórczością  Wojciecha Fangora. 

8. „Sztuka ekspresyjna”- ruch, taniec, śpiew, zabawa kształtem i formą połączona  ze stymulacją wielozmysłową.

9. „Żywy obraz” – odtworzenie obrazów przez całą grupę/klasę może być  prawdziwym wyzwaniem, ale i dobrą zabawą. Odtwórzcie wybrane dzieło/dzieła  sztuki za pomocą ruchu, gestu, rekwizytów. 

10. „Sudoku z Władysławem Ślewińskim” – gra logiczna polegająca na uzupełnieniu diagramu. 

11. „Kto to puka? Sztuka” – wirtualne spotkanie czytelnicze z Katarzyną Vanevską,  autorką książki „Kto to puka? Sztuka” Wydawnictwa AWM. 

12. „Obrazy malowane nożyczkami” – bądź jak Henri Matisse, piękno i harmonia  przy użyciu nożyczek i kolorowego papieru/gazet. 

13. „Nastrój wyrażony kolorem” – barometr emocji w postaci własnego dzieła  sztuki. 

14. „Koło życia” – mandala. Tworzenie wzorów na bazie koła z użyciem produktów  spożywczych/materiałów plastycznych itp. 

15. „Zaprasowany obraz” – tworzenie obrazów przy pomocy koralików typu Pyssla. 16. „Sztuka koloru” - zakodowane kwadraty, stworzenie pomocy dydaktycznej z obszaru edukacji matematycznej zainspirowanej obrazami Johannesa Ittena. 17. „Który obraz?” – odkrywanie obrazów na podstawie fragmentów utworów  muzyki klasycznej. 

18. „Twarzą w twarz” – czy spotkanie z Vincentem van Goghiem, Fridą Kahlo i innymi wielkimi artystami jest możliwe? Warsztaty artystyczne, przybliżenie  wybranej postaci ze świata sztuki. 

19. „Nasze opowiadanie” – książka ilustrowana obrazami lub „Artist Lapbook” – książka tematyczna w formie tekturowej teczki. 

20. „Edukacja przez ruch D. Dziamskiej” - kropki, kreski, owale, fale i spirale. 21. „Wernisaż” – wystawa prac dzieci/uczniów/podopiecznych zorganizowana we współpracy ze środowiskiem lokalnym np. domem kultury, biblioteką,  muzeum, galerią sztuki. 

22. „Światowy Dzień Sztuki” – święto sztuki (15 kwietnia). Warsztaty plenerowe,  zorganizowanie wycieczki, zajęcia z udziałem gościa specjalnego etc. 23. „W roli rzeźbiarza” – lepienie z masy solnej, gliny, plasteliny etc. 24. „Wiejska zagroda” – makieta wsi zainspirowana obrazami Tadeusza  Makowskiego.

25. „Szlakiem lokalnych artystów” – rzeźby, pomniki, murale…sztuka w najbliższej  okolicy. 

26. „Sztuka ziemi (land art)” – tworzenie obrazów przy użyciu materiału  przyrodniczego np. kamieni, patyków, liści, szyszek. 

27. „Połączone dzieła” – modyfikowanie i łączenie dzieł sztuki w nowe obrazy. Jak  może wyglądać Mona Lisa, Dziewczyna z perłą czy Dama z gronostajem? Jak  połączyć Edvarda Muncha z twórczością Andy’ego Warhola? A może odkryjcie  jeszcze inne, szalone połączenie? 

Materiały ułatwiające realizację projektu: klik

2022/2023 Zadania: klik 2024/2025 Zadania: klik

Pod patronatem

Pod patronatem