Zadania projektowe
W roku szkolnym 2021/2022 uczestnicy projektu realizują co najmniej sześć zadań z poniższej listy, dopuszczalne jest również zrealizowanie zadania własnego w obrębie tematyki projektu i pięciu zadań z listy.
1. „Festiwal Twórczości” – od niewielkiej kropki wszystko się zaczyna. Obchody
Międzynarodowego Dnia Kropki (15.09.2021).
2. „Kolorowe kredki” – zorganizowanie w swojej placówce akacji charytatywno-ekologicznej. Szczegóły zbiórki w roku szkolnym 2021/2022: klik
Przed rozpoczęciem zbiórki należy dokładnie zapoznać się z zasadami zbiórki: klik
3. „Google Arts and Culture” – https://artsandculture.google.com/ aplikacja mobilna może przybliżyć w atrakcyjny sposób świat sztuki. Spośród dostępnych opcji wybierzcie co najmniej jedną:
• Art Filter – filtry oparte na artefaktach z muzeów,
• Art Transfer – zdjęcia przekształcane są na wzór znanego dzieła sztuki,
• Art Selfie – na podstawie Twojego zdjęcia zostaną wyszukane portrety z podobiznami,
• Art Projector – rozszerzona rzeczywistość przeniesie was w nowy wymiar,
• Collor Pallete – aplikacja wyszuka dzieło sztuki o zbliżonej kolorystyce do waszej sali, przedmiotów.
4. „Kartonowe muzeum” – muzeum wykonane przy pomocy materiałów odpadowych np. kartonów, resztek materiałów, desek itp.
5. „Drzewo życia” – z okazji Dnia Drzewa (10.10.2021) zorganizujcie zajęcia w plenerze zainspirowane obrazem Gustava Klimta. Posadźcie własne drzewo, odkryjcie technikę frottage lub stwórzcie dzieło niemalowane z użyciem darów jesieni itp.
6. „Matematyka w obrazach” – ćwiczenie spostrzegawczości, odkrywanie ukrytych cyfr na obrazie „Od O do 9” (Jasper Johns).
7. „Obrazy malowane na mleku” – eksperyment zainspirowany twórczością Wojciecha Fangora.
8. „Sztuka ekspresyjna”- ruch, taniec, śpiew, zabawa kształtem i formą połączona ze stymulacją wielozmysłową.
9. „Żywy obraz” – odtworzenie obrazów przez całą grupę/klasę może być prawdziwym wyzwaniem, ale i dobrą zabawą. Odtwórzcie wybrane dzieło/dzieła sztuki za pomocą ruchu, gestu, rekwizytów.
10. „Sudoku z Władysławem Ślewińskim” – gra logiczna polegająca na uzupełnieniu diagramu.
11. „Kto to puka? Sztuka” – wirtualne spotkanie czytelnicze z Katarzyną Vanevską, autorką książki „Kto to puka? Sztuka” Wydawnictwa AWM.
12. „Obrazy malowane nożyczkami” – bądź jak Henri Matisse, piękno i harmonia przy użyciu nożyczek i kolorowego papieru/gazet.
13. „Nastrój wyrażony kolorem” – barometr emocji w postaci własnego dzieła sztuki.
14. „Koło życia” – mandala. Tworzenie wzorów na bazie koła z użyciem produktów spożywczych/materiałów plastycznych itp.
15. „Zaprasowany obraz” – tworzenie obrazów przy pomocy koralików typu Pyssla.
16. „Sztuka koloru” - zakodowane kwadraty, stworzenie pomocy dydaktycznej z obszaru edukacji matematycznej zainspirowanej obrazami Johannesa Ittena.
17. „Który obraz?” – odkrywanie obrazów na podstawie fragmentów utworów muzyki klasycznej.
18. „Twarzą w twarz” – czy spotkanie z Vincentem van Goghiem, Fridą Kahlo i innymi wielkimi artystami jest możliwe? Warsztaty artystyczne, przybliżenie wybranej postaci ze świata sztuki.
19. „Nasze opowiadanie” – książka ilustrowana obrazami lub „Artist Lapbook” – książka tematyczna w formie tekturowej teczki.
20. „Edukacja przez ruch D. Dziamskiej” - kropki, kreski, owale, fale i spirale.
21. „Wernisaż” – wystawa prac dzieci/uczniów/podopiecznych zorganizowana we współpracy ze środowiskiem lokalnym np. domem kultury, biblioteką, muzeum, galerią sztuki.
22. „Światowy Dzień Sztuki” – święto sztuki (15.04.2022). Warsztaty plenerowe, zorganizowanie wycieczki, zajęcia z udziałem gościa specjalnego etc.
23. „W roli rzeźbiarza” – lepienie z masy solnej, gliny, plasteliny etc.
24. „Wiejska zagroda” – makieta wsi zainspirowana obrazami Tadeusza Makowskiego.
25. „Szlakiem lokalnych artystów” – rzeźby, pomniki, murale…sztuka w najbliższej okolicy.
26. „Sztuka ziemi (land art)” – tworzenie obrazów przy użyciu materiału przyrodniczego np. kamieni, patyków, liści, szyszek.
27. „Połączone dzieła” – modyfikowanie i łączenie dzieł sztuki w nowe obrazy. Jak może wyglądać Mona Lisa, Dziewczyna z perłą czy Dama z gronostajem? Jak połączyć Edvarda Muncha z twórczością Andy’ego Warhola? A może odkryjcie jeszcze inne, szalone połączenie?
Warto pamiętać, że sztuka odgrywa w projekcie kluczową rolę i choć łączy się z różnymi obszarami, to właśnie ona powinna brylować. Zadania nie mają narzuconych sztywnych reguł i dają pole do popisu, ale trzeba trzymać się pewnego minimum. Specjalnie projekt nie został przeładowany ilością zadań, żeby można było skupić się sztuce i przeprowadzić zajęcia, które pozostawią w dzieciach/uczniach ślad. Są zadania, które dają pełną dowolność jak np. koło życia, ale i takie, które odnoszą się do konkretnych artystów czy działań, więc warto przytoczyć kim był Henri Matisse, pokazać jego dzieła czy też pokazać dzieła Wojciecha Fangora tworząc eksperyment. Każdy z nas proponuje dzieciom/uczniom różne aktywności plastyczne, ale sztuki wciąż brakuje lub jest je za mało, dlatego projekt nie bazuje na tworzeniu kolejnych prac, tylko właśnie na obcowaniu z reprodukcjami obrazów/rzeźb etc., w efekcie czego powstają różne wytwory. W regulaminie znajdują się zadania, w części zadań wskazany jest artysta i nie jest to przypadek. Na wirtualnym dysku, w materiałach pomocniczych do zadań są umieszczone wskazówki.
Materiały pomocnicze dostępne są na wirtualnym dysku: klik.