TWAL

TWAL jest jedną z technik plastycznych wykorzystywanych przez nauczycieli pracujących według założeń Froebla. Warto zaznaczyć, że nie jest to technika opracowana czy też wykorzystywana przez tego wybitnego pedagoga, lecz powstała na bazie działań freblowskich i tzw. ręcznych prac twórczych. W Polsce o tej technice zazwyczaj tylko się wspomina, nie poświęca się jej miejsca w książkach, czasopismach czy nawet w materiałach dostępnych online. Dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem tworząc pierwszy polskojęzyczny artykuł dostępny online. Uszanuj moją pracę, poświęcony czas oraz prawa autorskie, a korzystając z materiałów udostępnij odnośnik lub podaj źródło.      


TWAL (Thinking with a Line)
TWAL (Thinking with a Line) to technika opracowana przez Cathy Topal na bazie jej doświadczeń, ale i założeń różnych nurtów i filozofii m.in. Friedricha Froebla, Reggio Emilia. Rozwijając skrót i tłumacząc go na język polski jest to po prostu myślenie linią. Linia jest podstawowym elementem sztuki, projektowania i kluczem do odblokowania procesu twórczego. Technika ta przeznaczona jest dla dzieci od 3 roku życia, a w skrócie polega na używaniu kartonu do odbija linii i tym samym tworzenia własnych kompozycji.  

Narzędzia 
Podstawowe narzędzie do odbijania linii jest tanie i proste do przygotowania, wystarczy kawałek kartonu. Autorka techniki zaleca by przygotować kartoniki o wymiarach 7,62 x 6,35 cm i 3,81 x 6,35 cm, ale można skorzystać również z gotowych rozwiązań. Karton pod wpływem farby mięknie, więc konieczne jest wymienianie kartoników w trakcie procesu twórczego. Karton można zastąpić:
  • plastikową kartą np. podarunkową, lojalnościową, biblioteczną, 
  • wizytówką, 
  • kartą telefoniczną, 
  • kalendarzem listkowym. 
Materiały
Oprócz narzędzia do odbijania w technice TWAL potrzebne są również kartki papieru, farba i podstawka. Warto zacząć od dużego formatu np. A3, według założeń Cathy Topal powinno dominować stemplowanie jednym kolorem, podstawka powinna umożliwić dziecku swobodne zamoczenie krawędzi kartonu w farbie.  

Wypełnienie 
Każdy eksperyment liniowy można wypełnić kolorem, lecz dziecko musi odkryć ukryte kształty lub odnaleźć miejsce między liniami by je wypełnić.

Rozmazanie zamiast drukowania 
Pokusa rozmazywania jest duża i wynika z naturalnego rozwoju dziecka oraz ekscytacji związanej z odkrywaniem. Efekt rozmazania występuje najczęściej w przypadku prac dzieci młodszych, potrzeba więc czasu by dziecko zdobyło umiejętność stemplowania linią. Należy podkreślić, że technika TWAL jest określonym procesem i wymaga od dziecka odbijania linii, a nie rozmazywania. Można pomóc dziecku drukowaniu linią poprzez:
  • przygotowanie dużego formatu papieru, 
  • zapewnienie dodatkowych arkuszy papieru, 
  • odpowiednią ilość czasu na eksplorację, 
  • przygotowanie osobnych stanowisk do rozmazywania i drukowania linią. 
Rola nauczyciela 
Zadaniem nauczyciela jest demonstracja, która winna wzbudzać wśród dzieci entuzjazm. Wyraźne pokazanie przez nauczyciela poszczególnych linii za pomocą gestu i narzędzia powinno być pobudzeniem dziecka do działania i odkrywania świata linii.  Nie należy podawać gotowej instrukcji, a pobudzać pomysłowość i zachęcać do poszukiwania własnych rozwiązań. Nauczyciel powinien obserwować dziecko w trakcie procesu tworzenia, słuchać i rejestrować słowa dzieci.

Proces tworzenia
Technika TWAL jest prosta, ponieważ wystarczy zamoczyć karton w farbie i odbijać go. Dzieci chętnie eksperymentują tworząc linie pionowe, poziome, ukośne, krzyżując je czy łącząc, odkrywają w ten sposób kolejne możliwości. Rozpoczynają zazwyczaj od prac abstrakcyjnych przechodząc do konkretów np. w postaci domu stworzonego z linii. Jednak jest to proces długotrwały i wymaga wprowadzania poszczególnych etapów metodą małych kroków. Abstrakcyjne prace stworzone tą techniką mogą być wykorzystywane jako baza do dalszych działań, łatwo przygotować w ten sposób np. łąkę pełną kwiatów.  

Etapy wprowadzenia TWAL 
Podstawowy (dzieci w wieku przedszkolnym):
1. Podstawowe linie (pionowe, poziome, ukośne itp.)
2. Kształtu (kwadraty, prostokąty, trójkąty, romby etc., wszystkie te kształty, które można stworzyć z linii)
3. Budynki 
4. Litery, imiona (możliwość wprowadzenia narzędzia zaokrąglonego)

Średni (dzieci w wieku przedszkolnym - średniaki i starszaki i młodsze klasy):
Następuje wprowadzenie drugiego koloru
5. Tworzenie dowolnych wzorów i kompozycji z użyciem dwóch kolorów
6. Tworzenie kompozycji promieniowych, rozpoczynają się w centralnym punkcie i rozchodzą z poszczególnych promieni 
7. Śnieżynki 
8. Drzewa 
9. Maszyny (pojazdy, ale ich elementy jak np. śruby, zębate koła itp.)

Zaawansowany (etap szkolny):
10. Drukowanie szkieletów, przybliżenie anatomii
11. Tworzenie znaków drogowych, plakatów informacyjnych 
12. Architektura (tworzenie konstrukcji inspirowanych popularnymi budowlami)

Po opanowaniu umiejętności drukowania bez rozmazywania, tworzenia kompozycji i domów można wprowadzić element wypełnienia malowanych linią obrazów. 


Dlaczego druk liniowy?
W procesie malowania linią dzieci tworzą konstrukcje, których nie byliby w stanie narysować odręcznie. Aktywność ta często wyzwala chęć dalszego tworzenia nowych kompozycji. 

To podstawowe informacje stworzone na bazie własnych doświadczeń i przewodnika Thinking with a Line autorstwa Cathy Topal. Wspomniana technika jest rozbudowana, a przedstawione w artykule informacje stanowią minimum do rozpoczęcia pracy techniką TWAL.

Pod patronatem

Pod patronatem